Statut Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Koluszkach
§ 1.Szkoła nosi nazwę: Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Koluszkach.Siedzibą szkoły jest miasto Koluszki, ul. Wigury 2.§ 2.1. Szkoła jest szkołą publiczną w rozumieniu Ustawy o systemie oświaty1 z dnia 7 września 1991 r. (Dz.U. nr 95 z 1991 r. poz. 425 ze zm.)2. Organem prowadzącym szkołę jest Powiat Łódzki Wschodni.3. Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Łódzki Kurator Oświaty.§ 31. W skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Koluszkach wchodzą następujące jednostki organizacyjne;- szkoły ponadgimnazjalne:1) Technikum Nr 1 w Koluszkach 2) Zasadnicza Szkoła Zawodowa w Koluszkach 2. Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Koluszkach kształci w następujących zawodach:1) w Technikum Nr 1a/ zawód: technik mechanik o specjalności - obsługa i naprawa pojazdów samochodowych,b/ zawód: technik elektryk o specjalności elektroenergetyka,c/ zawód: technik informatykd/ zawód: technik handlowiec2) w Zasadniczej Szkole Zawodoweja) zawód: mechanik pojazdów samochodowych, cykl kształcenia 3- letni ,b) zawód: elektryk, cykl kształcenia 3- letnic) zawód: sprzedawca, dla młodocianych pracowników, cykl kształcenia 2- letnid) zawody różne w klasach wielozawodowych dla młodocianych pracowników, cykl kształcenia 2- lub 3- letni3. Szkoła posiada warsztaty szkolne mechaniczno-elektryczne przystosowane do realizowania praktycznej nauki zawodu dla uczniów. W warsztatach szkolnych prowadzona jest praktyczna nauka zawodu dla uczniów szkoły zasadniczej (oprócz oddziałów wielozawodowych) oraz zajęcia praktyczne dla uczniów technikum.Rozdział II.Cele i zadania szkoły§ 4.1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty1 oraz przepisach wydanych na jej podstawie - w szczególności:1) umożliwia zdobywanie wiedzy i umiejętności zgodnie z programem kształcenia,2) umożliwia absolwentom dokonywanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia lub wykonywania wybranego zawodu,3) kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w Ustawie o systemie oświaty, stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów,4) sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły,5) obejmuje szczególną opieką uczniów niepełnosprawnych umożliwiając im zdobycie zawodu,6) wpływa na wyrównywanie szans pomiędzy uczniami pochodzącymi ze środowisk wiejskich i środowiska miejskiego w zdobywaniu wykształcenia, zawodu oraz umożliwia start w dorosłe życie.§ 5.1. Szkoła umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, językowej i religijnej poprzez realizację treści programów nauczania, organizowanie i udział w uroczystościach patriotyczno-religijnych w szkole i środowisku, wycieczkach szkolnych itp.2. Szkoła udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej poprzez stałą współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom oraz zapewnia pomoc wychowawcy klasowego i pedagoga szkolnego. Z wnioskiem o udzielenie pomocy organizowanej na terenie szkoły mogą wystąpić: uczeń, nauczyciel, pedagog, rodzice ucznia.3. Szkoła przyznaje pomoc socjalną uczniom będącym w trudnej sytuacji rodzinnej lub z przyczyn losowych w miarę posiadanych możliwości i środków finansowych,4. Szkoła rozwija zainteresowania uczniów poprzez indywidualizację procesu nauczania, udział w zajęciach pozalekcyjnych, konkursach i olimpiadach.5. Szkoła umożliwia realizowanie indywidualnych planów nauczania oraz ukończenie szkoły w skróconym czasie.6. Szkoła udziela pomocy uczniom pomocy w zakresie doradztwa współdziałając z instytucjami takimi jak Powiatowy Urząd Pracy, wyższe uczelnie, Urząd Miasta i Gminy Koluszki, Starostwo Powiatowe i inne. W zakresie poradnictwa można skorzystać z pomocy nauczycieli przeszkolonych w różnych instytucjach związanych z problemem poruszania się po rynku pracy i określonym pojęciem ?przedsiębiorczość? .§ 6.1. Szkoła zapewnia uczniom pełne bezpieczeństwo w szkole i w czasie zajęć organizowanych przez szkołę:1) Opiekę nad uczniami, przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnychsprawuje nauczyciel prowadzący zajęcia.2) Podczas przerw śródlekcyjnych oraz przed rozpoczęciem zajęć w szkole opiekę nad uczniami sprawują nauczyciele dyżurujący wskazani imiennie. Plan dyżurów nauczycieli opracowuje dyrekcja a w budynku warsztatów szkolnych kierownik warsztatów. Harmonogram dyżurów na wszystkie dni tygodnia pracy szkoły wywieszony jest do wiadomości nauczycieli w pokoju nauczycielskim w szkole i w warsztatach szkolnych. Nauczyciel dyżurujący przed rozpoczęciem zajęć lekcyjnych sprawuje opiekę nad uczniami. (na 10 minut przed rozpoczęciem lekcji)3) Podczas zajęć poza terenem szkoły oraz wycieczek organizowanych przez szkołę, zadania opiekuńcze sprawują:a) nauczyciel prowadzący zajęcia,b/ organizator wycieczki , z zachowaniem wymaganej przepisami pomocy innych nauczycieli lub rodziców, zależnie od liczebności uczestników zajęć bądź rodzaju wycieczki.4) Szczególnego nadzoru ze strony wychowawców i innych nauczycieli uczących wymagają uczniowie klas rozpoczynających naukę w szkole w celu ułatwienia im adaptacji oraz wdrożenia ich do zasad organizacji pracy w nowym środowisku. Wychowawcy klas pierwszych obserwują i oceniają indywidualnie osobowość podopiecznych, dążą do nawiązania kontaktów z uczniami, pozyskują ich zaufanie.5) Szczególną opieką wychowawcy otaczają uczniów z wadami wzroku, słuchu, narządów ruchu.Rozdział III.Organy szkoły.§ 71. Organami szkoły są:1) dyrektor szkoły,2) Rada Pedagogiczna,3) Rada Rodziców,4) Samorząd Uczniowski,2. Dyrektor szkoły;1) Kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz.2) Sprawuje nadzór pedagogiczny i inicjuje działania ewaluacyjne prowadzące do doskonalenia pracy szkoły. Prowadzi pomiar dydaktyczny.3) Sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez działania prozdrowotne.4) Realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji.5) Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.6) Zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły.7) Przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i pracownikom szkoły.8) W porozumieniu z organem prowadzącym oraz po zasięgnięciu opinii Kuratora Oświaty oraz opinii Powiatowej Rady Zatrudnienia ustala zawody, w których kształci szkoła.9) W wykonaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, rodzicami i Samorządem Uczniowskim.10) Dyrektor szkoły może skreślić ucznia z listy na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, w przypadkach określonych Statutem Szkoły.11) Dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, powierza wybranemu nauczycielowi funkcję wicedyrektora szkoły i określa zakres jego obowiązków (patrz § 9 ust. 1 i 3).12) Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.3. Rada Pedagogiczna1. W szkole działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.2) W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.3) Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły.4) Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:a) zatwierdzanie planów pracy szkoły,b) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,c) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,d) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,e) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów.5) Rada Pedagogiczna może stworzyć regulamin Rady który musi być zgodny ze Statutem Szkoły.4. Rada Rodziców.1) W szkole działa Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.2) Zasady tworzenia Rady Rodziców uchwala ogół rodziców szkoły.3) Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności; Regulamin ten nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.4) Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.5) W celu wspierania działalności statutowej szkoły Rada Rodziców gromadzi fundusze z dobrowolnych wpłat rodziców oraz innych źródeł. Zasady tworzenia i wydatkowaniafunduszy Rady Rodziców określone są w regulaminie Rady.5. Samorząd Uczniowski1) W szkole działa Samorząd Uczniowski.2) Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.3) Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.4) Samorząd może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych spraw uczniówRegulamin Samorządu Uczniowskiego nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.§ 81. Zasady współdziałania organów szkoły:1). Każdy z organów szkoły ma regulamin działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych Ustawą1, Statutem Szkoły i regulaminami.2). Samorząd może przedstawiać Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców oraz dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji praw ucznia.3) Rada Pedagogiczna może zaciągnąć opinii Rady Rodziców w następujących sprawach;a) dokonywać oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela,b) zatwierdzanie planu wychowawczego szkoły,c) wnioskowanie w sprawie organizacji zajęć pozalekcyjnych pozalekcyjnych przedmiotów nadobowiązkowych4). Do rozstrzygania sporów między organami szkoły lub jej przedstawicielami wyznacza się dyrektora szkoły, a jeżeli jedną ze stron sporu jest dyrektor ? wówczas spór rozstrzyga organ prowadzący szkołę.2. Formy współdziałania nauczycieli i rodziców w sprawach wychowania i kształcenia są następujące:1) zapoznanie rodziców z zadaniami dydaktyczno - wychowawczymi na zebraniach ogólnych i klasowych,2) zapoznanie rodziców na zebraniach klasowych z przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,3) zebrania ogólne odbywają się na wniosek dyrektora szkoły, Rady Pedagogicznej lub Rady Rodziców,4) zebrania klasowe odbywają się w miarę potrzeb - nie rzadziej niż dwa razy w semestrze,5) rodzice mają obowiązek kontaktowania się z wychowawcą klasy nie rzadziej niż dwa razy w semestrze,6) rodzice mają prawo do uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,7) w procesie wychowania i kształcenia rodzice są zobowiązani do ścisłej współpracy z wychowawcą klasy, oferując pomoc przy m.in. organizowaniu wycieczek, uroczystości szkolnych, zajęć pozalekcyjnych itp.3. Zasady oceniania i informowania o osiągnięciach uczniów określa Wewnątrzszkolny System Oceniania stanowiący załącznik nr 2 do Statutu Szkoły (w § 27).Rozdział IV.Organizacja szkoły§ 91. W szkole liczącej co najmniej 12 oddziałów tworzy się stanowisko wicedyrektora.2. Dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym może tworzyć inne stanowiska kierownicze, w tym kierownika Warsztatów Szkolnych. 3. Wicedyrektor1) przygotowuje projekty dokumentów programowo-organizacyjnych szkoły:a) opracowuje roczny plan pracy szkoły w części wychowawczo-opiekuńczej.b) ustala tygodniowy rozkład zajęć szkolnych.c) kontroluje na bieżąco realizację planu zajęć szkolnych i ustala zastępstwa za nieobecnych nauczycieli2) współpracuje z dyrektorem szkoły w zakresie:a) sprawuje nadzór pedagogiczny, w tym hospituje lekcje, i inne zajęcia prowadzone przez nauczycieli,b) egzekwuje przestrzeganie przez uczniów i nauczycieli ustaleń Statutu Szkoły,c) zapewnia odpowiedni stan bezpieczeństwa i higieny pracy, egzekwuje przestrzeganie przez uczniów i pracowników szkoły ustalonego w szkole porządku oraz dbałości o czystość i estetykę szkoły, współpracuje ze szkolną służbą zdrowia3) wykonuje inne czynności zlecone przez dyrektora szkoły oraz zastępuje go podczas jego nieobecności.4. Kierownik Warsztatów Szkolnych:1) kieruje bezpośrednio szkoleniem, wychowywaniem uczniów oraz produkcją w Warsztatach Szkolnych.2) odpowiada za pełną realizację planu szkoleniowo-produkcyjnego w Warsztatach Szkolnych.3) kontroluje i analizuje pracę programową podległych mu nauczycieli i pracowników pod względem przydatności szkoleniowej i produkcyjnej.4) sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli praktycznej nauki zawodu, w tym hospituje lekcje i inne zajęcia prowadzone przez tych nauczycieli.5) zapewnia odpowiedni stan bezpieczeństwa i higieny pracy w warsztatach szkolnych.6) egzekwuje przestrzeganie przez uczniów i nauczycieli ustaleń Statutu Szkoły.7) odpowiada za prawidłowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej w zakresie zajęć praktycznej nauki zawodu.8) organizuje i nadzoruje pracę poszczególnych komórek Warsztatów Szkolnych (księgowość, planowanie, zaopatrzenie itp.).9) wykonuje inne zadania zlecone przez dyrektora szkoły.5. Szczegółowe zakresy obowiązków wicedyrektora, kierownika Warsztatów Szkolnych i innych osób na stanowiskach kierowniczych określa dyrektor szkoły.§ 101. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy dotyczące organizacji roku szkolnego ustalane przez kuratora oświaty.2. W szkole obowiązuje 5 ? dniowy tydzień pracy. Zajęcia edukacyjne w systemie dwuzmianowym odbywają się w godzinach do ósmej do dwudziestej.§ 111. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem wybranych z zestawu przedmiotów dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego.2. Zajęcia z języków obcych mogą być organizowane w zespołach międzyoddziałowych, z uwzględnieniem poziomu umiejętności językowych uczniów.3. Zajęcia w ramach kształcenia zawodowego, stanowiące realizację podstaw programowych ustalonych dla kształcenia w poszczególnych zawodach, są organizowane w oddziałach lub zespołach międzyoddziałowych albo międzyszkolnych.4. W oddziałach wielozawodowych szkoły zasadniczej dokształcanie teoretyczne młodocianych pracowników w zakresie kształcenia zawodowego odbywa się na kursach organizowanych przez centra kształcenia ustawicznego, na które uczeń ? młodociany pracownik jest kierowany przez szkołę w porozumieniu z pracodawcą zatrudniającym go. Kształcenie zawodowe o charakterze kursów jest zgodne z ramowym programem kształcenia opracowanym przez ministerstwo edukacji.5. Zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia zawodowego mogą być prowadzone na terenie innych jednostek organizacyjnych, w szczególności szkół wyższych, pracodawców, centrów kształcenia ustawicznego, centrów kształcenia praktycznego i ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego, oraz przez pracowników tych jednostek, na podstawie umowy zawartej pomiędzy szkołą techniczną, a daną jednostką.§ 121. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.2. Godzina lekcyjna przedmiotów teoretycznych trwa 45 minut, a godzina lekcyjna zajęć praktycznych trwa 55 minut.3. Na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa pracy przewiduje się podział oddziałów na grupy zgodnie z odrębnymi przepisami.4. Zajęcia fakultatywne prowadzone są w grupach międzyoddziałowych z zachowaniem zasady ? liczba uczniów nie może być mniejsza od 15.5. Koła zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone w grupach oddziałowych i międzyoddziałowych, przy zachowaniu zasady: liczba uczniów nie może być mniejsza od 15.§ 13Szkoła posiada warsztaty szkolne, dające możliwość realizacji zajęć praktycznych. Szczegółowe zasady organizacji zajęć praktycznych na terenie warsztatów szkolnych określa Regulamin Warsztatów Szkolnych,Regulamin Warsztatów Szkolnych nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.Na terenie Warsztatów Szkolnych wszystkich uczniów Szkoły obowiązują;a) regulamin szkolny ? Wewnątrzszkolny System Ocenianiab) regulamin Warsztatów Szkolnychc) przepisy BP i higieny oraz przepisy p-poż.§ 14Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli, oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.§ 151. Szkoła posiada bibliotekę szkolną.2. Biblioteka jest pracownią szkolną i służy realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzacji wiedzy pedagogicznej wśród rodziców, oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie.3. Z biblioteki korzystają uczniowie, nauczyciele, rodzice i inni pracownicy szkołya) uczniowie - na podstawie karty czytelnika,b) nauczyciele i pracownicy szkoły - na podstawie dowodu osobistego,c) rodzice - na podstawie karty czytelnika dziecka i dowodu osobistego,4. Biblioteka czynna jest codziennie w godzinach umożliwiających korzystanie z księgozbioru podczas zajęć edukacyjnych i po ich zakończeniu.5. Biblioteka:a) służy realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego szkoły,b) rozbudza i rozwija potrzeby czytelnicze i informacyjne uczniów,c) współuczestniczy w realizacji planu wychowawczego szkoły,d) przysposabia uczniów do samokształcenia, przygotowuje do korzystania z różnych źródeł informacji,e) stanowi ośrodek informacji o materiałach dydaktycznych gromadzonych w szkole,f) wspiera działalność opiekuńczo-wychowawczą szkoły pracując z uczniami trudnymi i zdolnymi,g) zaspokaja potrzeby kulturalno-rekreacyjne uczniów,h) wspomaga doskonalenie zawodowe nauczycieli.§ 161. Szkoła udostępnia uczniom świetlicę szkolną; w szczególności uczniom, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na dojazdy2. Szkoła zapewnia uczniom możliwość higienicznego spożywania posiłków,3. Dla realizacji celów statutowych szkoły, szkoła posiada pomieszczenia:1) świetlicę szkolną2) sklepik szkolny3) gabinet szkolnej opieki medycznej4) szatnię§ 171. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i sprawowania opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora, najpóźniej do dnia 30 kwietnia każdego roku, na podstawie szkolnego planu nauczania, oraz planu finansowego szkoły. (sprawdzić w internecie)2. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę.3. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin przedmiotów i innych zajęć edukacyjnych obowiązkowych, oraz liczbę godzin zajęć nadobowiązkowych, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.4. Arkusz organizacyjny określa liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.§ 18Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.Rozdział V.Nauczyciele i inni pracownicy szkoły.§ 191. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników inżynieryjno-technicznych, administracyjnych i pracowników obsługi.2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy: Karta Nauczyciela i Kodeks pracy.§ 201. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno - wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.2. Nauczyciel:1) odpowiada za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć,2) odpowiada za prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,3) dba o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny,4) rozwija zdolności i zainteresowania uczniów,5) sprawiedliwie traktuje wszystkich uczniów, bezstronnie i obiektywnie ich ocenia zgodnie z regulaminem oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,6) udziela pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,7) doskonali umiejętności dydaktyczne i podnosi poziom wiedzy merytorycznej poprzez samokształcenie,8) ocenia postępy uczniów w nauce wg zasad pomiaru dydaktycznego i reguł określonych w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania (zał. Nr 2 do Statutu Szkoły - patrz § 27)9) Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego i programu nauczania w danym zawodzie oraz korelacja kształcenia ogólnego i zawodowego.§ 211. Nauczyciele danego przedmiotu lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych tworzą zespół przedmiotowy. Zespoły przedmiotowe powoływane są uchwałą rady pedagogicznej.2. Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują w szczególności:1) zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgadniania sposobów realizacji programów nauczania, korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych a także uwzględniania decyzji w sprawie wyborów programów nauczania.2) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,3) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli4) współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych, warsztatów szkolnych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia5) opiniowanie: przedmiotowych systemów oceniania, programów autorskich oraz innowacji pedagogicznych,6) organizowanie konkursów przedmiotowych i olimpiad dla uczniów, podejmowanie działań integrujących młodzież różnych oddziałów.3.Praca zespołu przedmiotowego powinna być udokumentowana. Za prowadzenie dokumentacji odpowiedzialny jest przewodniczący zespołu.4. Posiedzenia zespołu przedmiotowego odbywają się w zależności od potrzeb.5. Pracą zespołu przedmiotowego kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora szkoły na wniosek zespołu.6. Przewodniczący zespołów przedmiotowych składają Radzie Pedagogicznej sprawozdania z przebiegu pracy zespołu.7. Dyrektor może powołać także inne zespoły stałe i doraźne.§ 221. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanego dalej ?wychowawcą?.1) przydział wychowawstw dokonuje dyrektor szkoły na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w m-cu sierpniu dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby nauczyciel wychowawca opiekował się danym oddziałem przez cały okres kształcenia w szkole.2) w przypadku zwolnienia nauczyciela z pracy, odejścia na emeryturę lub urlop zdrowotny dyrektor szkoły może wyznaczyć na wychowawcę innego nauczyciela.3) na czas dłuższej nieobecności wychowawcy spowodowanej zwolnieniem lekarskim lub urlopem okolicznościowym dyrektor szkoły przydziela czasowo opiekę nad oddziałem innemu nauczycielowi szkoły prowadzącemu w danej klasie zajęcia edukacyjne.2. Nauczyciel, któremu zostało przydzielone wychowawstwo, może być pozbawiony tej funkcji przez dyrektora w przypadku nie wywiązania się z nałożonych obowiązków określonych odrębnymi przepisami.3. Zmiana wychowawcy oddziału może mieć miejsce w przypadku pisemnego zgłoszenia przez rodziców i uczniów wniosku o odwołanie wychowawcy z podaniem przyczyn uzasadniających wniosek; decyzję podejmuje dyrektor szkoły po rozpatrzeniu sprawy w ciągu 14 dni od momentu wpłynięciu wniosku.§ 231. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,2) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,3) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.2. Wychowawca w celu realizacji zadań:1) otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,2) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski.3) ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy,3. Wychowawca współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie (oddziale), uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych, jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami),4. Wychowawca utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:1) poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo - wychowawczych ich dzieci,2) współdziałania z rodzicami, tzn. okazywania im pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach,3) włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły,5. Wychowawca współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych, oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów; w uzasadnionych przypadkach kieruje ucznia ( za zgodą rodziców) do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.§ 241. Zadania bibliotekarza szkolnego:1) udostępnianie zbiorów - wypożyczanie ich poza biblioteką uczniom, nauczycielom i rodzicom, udostępnianie księgozbioru podręcznego, wypożyczanie materiałów bibliotecznych na lekcje, oraz inne zajęcia dydaktyczno-wychowawcze.2) działalność informacyjna - udostępnianie zbiorów, zwłaszcza do pracy w kąciku czytelniczym, udzielanie odpowiedzi na indywidualne pytania dotyczące wiadomości, faktów, dat (źródła), propaganda książki i biblioteki poprzez wystawy, konkursy czytelnicze, gazetki.3) przysposobienie czytelniczo-informacyjne - przeprowadzanie zajęć lekcyjnych.4) praca z aktywem czytelniczym ? aktyw (uczniowie) dobrowolnie uczestniczy w pracach biblioteki, urządza i porządkuje pomieszczenie, okłada książki, pomaga przy wypożyczaniu, wykonuje gazetki, prowadzi zeszyty czytelnictwa.2. Zadania pedagoga szkolnego.1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,2) określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,3) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,4) podejmowanie działań profilaktyczno-wychowawczych wynikających z programu wychowawczego szkoły w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli,5) wspieranie działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły,6) planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu,7) działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.8) współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną oraz kierowanie uczniów (za zgodą rodziców lub opiekunów) na badania specjalistyczne do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.Rozdział VIUczniowie i słuchacze szkoły.§ 25Przyjmowanie uczniów do szkoły młodzieżowej odbywa się zgodnie z obowiązującymi przepisami i szkolnym regulaminem rekrutacji (załącznik nr 1).§ 26.1. Prawa uczniaUczeń ma prawo:1) do właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej.2) do opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, oraz ochronę i poszanowanie jego godności osobistej.3) do wykorzystania wszystkich możliwości szkoły w zdobywaniu wiedzy i umiejętności.4) należeć do wybranej przez siebie organizacji działającej w szkole.5) reprezentować szkołę w konkursach, zawodach, przeglądach, olimpiadach, uroczystościach i imprezach; uczestnictwo to nakłada na niego jednocześnie obowiązek zachowania odpowiedniej postawy i przestrzegania zasad szlachetnej rywalizacji.6) korzystać z pomieszczeń, urządzeń i wyposażenia szkoły zgodnie z opracowanymi przez opiekunów regulaminami pracowni i sal.7) skorzystać z pomocy otrzymywanej bezpośrednio od nauczyciela danego przedmiotu w przypadku napotkania trudności w opanowaniu materiału.8) do jednego dnia w miesiącu bez oceny ?niedostatecznej?: ?13-ty dzień miesiąca dniem bez jedynki?.9) zgłoszenia w sytuacjach wyjątkowych faktu nie przygotowania się do lekcji, nie więcej niż dwa razy w semestrze.10) do odpoczynku w przerwach międzylekcyjnych, w okresie przerw świątecznych i ferii nie zadaje się prac domowych, w szczególnych przypadkach można zlecić uczniowi powtórzenie w tym czasie określonych partii materiału lub przeczytanie lektury.11) do poszanowania godności własnej; uczeń nie może być w jakikolwiek sposób obrażany; jego sprawy osobiste i rodzinne nie mogą być przedmiotem złośliwości, plotek czy publicznego komentowania.12) do jawnego wyrażania swej opinii dotyczącej życia szkoły (w przypadku, gdy jest krytyczna, uczeń nie może ponieść żadnych konsekwencji karnych).13) do otrzymania pomocy materialnej oraz nagród i wyróżnień (jeżeli zachodzą okoliczności stanowiące podstawę do tego typu działań i istnieją sprzyjające warunki finansowe w szkole).14) złożenia skargi do dyrektora szkoły w przypadku naruszenia jego praw przez nauczyciela lub innego pracownika szkoły lub do organu prowadzącego szkołę, jeżeli skarga dotyczy postępowania dyrektora .2. Obowiązki uczniaObowiązkiem ucznia jest:1) dbać o honor szkoły, brać czynny udział w jej życiu społecznym, godnie reprezentować ją na zewnątrz,2) znać historię i tradycję szkoły, szanować jej emblematy oraz sztandar,3) regularnie i punktualnie uczęszczać na lekcje i przygotowywać się do zajęć,4) uzupełnić wiadomości i braki w zeszytach spowodowane opuszczeniem zajęć szkolnych; w przypadku dłuższej nieobecności spowodowanej chorobą uczeń może uzgodnić z nauczycielem termin uzupełnienia braków,5) uczestniczyć w uroczystościach szkolnych w stroju uczniowskim, zachować powagę w obecności sztandaru szkoły.6) wykonywać bieżące zarządzenia dyrekcji szkoły, polecenia nauczycieli i wychowawcy.7) dbać o dobro społeczności szkolnej; każdy uczeń winien szanować majątek szkoły we wspólnym użytkowaniu pomieszczeń, sanitariatów, szatni, sprzętu i pomocy naukowych itp.8) kulturalnie zachowywać się wobec nauczycieli, wszystkich pracowników szkoły, kolegów i koleżanek oraz osób starszych,9) dbać o poprawność i czystość języka ojczystego w codziennym życiu szkolnym i poza szkolnym,10) przestrzegać zmiany obuwia przy wchodzeniu i wychodzeniu ze szkoły,11) przestrzegać porządku w szatni szkolnej,12) przestrzegać zasady higieny osobistej oraz higieny pomieszczeń szkolnych,13) przestrzegać zasad dyżurów klasowych, dbać o porządek i czystość w salach lekcyjnych,14) przestrzegać zakazu palenia tytoniu, picia alkoholu oraz innych środków szkodliwych dla zdrowia pod każdą postacią i gdziekolwiek.15) Szkoła nie tworzy obowiązku posiadania jednolitego stroju uczniowskiego na codzienne zajęcia.16) Na uroczystościach i egzaminach obowiązuje ucznia strój uroczysty: garnitur i biała koszula dla chłopca, spódnica i biała bluzka dla dziewcząt.3.Nagrody1) Za rzetelną naukę, pracę społeczną i wzorową postawę uczeń otrzymuje nagrodę rzeczową, najczęściej książkową z odpowiednią dedykacją podpisaną przez wychowawcę i dyrektora szkoły.2) Za wybitne osiągnięcia, np. w olimpiadzie przedmiotowej czy zawodach sportowych lub konkursie na szczeblu wojewódzkim, uczeń może otrzymać nagrodę ufundowaną przez Radę Rodziców.3) Uczeń może być wyróżniony: a) przez udzielenie mu pochwały ustnej przez wychowawcę wobec klasy b) przez dyrektora szkoły, wobec całej społeczności szkolnej na apelu, c) przez wręczenie dyplomu uznania, d) przez całkowite lub częściowe zwolnienie z opłaty kosztów w wycieczce zorganizowanej przez szkołę.4) Nagrody przyznaje dyrektor szkoły wspólnie z Samorządem Uczniowskim i Radą Pedagogiczną.5) Wniosek w sprawie przyznania nagrody może składać wychowawca klasy, samorząd szkolny, opiekun organizacji uczniowskiej, konkursu, olimpiady, turnieju lub inne osoby.6) Za wybitne osiągnięcia w nauce uczeń otrzymuje świadectwo promocyjne lub świadectwo ukończenia szkoły z wyróżnieniem. Zasady i kryteria przyznawania takiego świadectwa określają odrębne przepisy.4. Kary1) Uczeń może być ukarany;a) upomnieniem wychowawcy klasy za:- powtarzający się brak zmiany obuwia,- powtarzający się brak zmiany garderoby,- powtarzające się ucieczki z lekcji,- ponowne palenie tytoniu w szkole,- złośliwe dokuczanie koledze,- uczestnictwo w wagarach,- wulgarne, powtarzające się słownictwo,- powtarzające się złe zachowanie na lekcji,- bardzo niestosowne zachowanie się wobec nauczyciela czy pracownika szkoły.b) upomnieniem dyrektora szkoły za:- dalsze przypadki wykroczeń, za które uczeń już otrzymał upomnienie wychowawcy klasy,- za dręczenie kolegi /bez pobicia/,- za zniszczenie mienia szkolnego (celowo),- za drobną kradzież ,c) naganą dyrektora szkoły za:- notoryczne wagary (z wcześniejszym upomnieniem),- kradzież mienia znacznej wartości,- zakłócenie pracy na zajęciach i podczas przerw,- za spowodowanie obrażeń kolegi przez niestosowne zachowanie się, lekkomyślność, złośliwości w postępowaniu (za wyjątkiem pobicia),- wulgarne odniesienie się do nauczyciela lub pracownika szkoły,- przebywanie w szkole w stanie wskazującym na spożycie alkoholu,- umyślne zniszczenie mienia szkolnego lub publicznego,- za udział w bójce z kolegą przy obustronnej winie i uczestnictwie.d) upomnieniem lub naganą dyrektora szkoły na apelu szkolnym za: - czyny objęte karą nagany dyrektora szkoły przy ponownym ich wystąpieniu,- czyny objęte karą nagany dyrektora szkoły o wyjątkowo dużej szkodliwości i zagrożeniach, za wykroczenia zorganizowane lub grupowe o charakterze działań celowych,- za pobicie kolegi,- za spożywanie alkoholu na terenie szkoły lub w czasie trwania uczestnictwa w imprezie organizowanej przez szkołę,2) Kara może być wymierzona uczniowi na wniosek społeczności klasowej, nauczyciela lub wychowawcy, oraz Rady Pedagogicznej.3) Wykonanie kary może zostać zawieszone na okres próby na wniosek Samorządu Klasowego lub Szkolnego, Rady Pedagogicznej albo Rady Rodziców.4) Uczeń ma prawo odwołania się od decyzji o karze wymierzonej mu przez wychowawcę do dyrektora szkoły, który obowiązany jest do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i podtrzymania lub anulowania decyzji o karze.5) Szkoła informuje rodziców o przyznanej uczniowi nagrodzie bądź zastosowanej karze.6) Kary upomnienia wychowawcy klasy, upomnienia dyrektora szkoły, nagany dyrektora szkoły udzielane są w formie pisemnej na specjalnych drukach, z podaniem rodzaju kary i przyczyny przyznanej kary. Druki przyznanych kar dołącza się do arkusza ocen ucznia.7) Kara ulega przedawnieniu po upływie 1 roku lub po okresie krótszym na wniosek wychowawcy klasy zakceptowany przez dyrektora szkoły. Druk kary zostaje wyjęty z arkusza ocen i zniszczony.8) Zawieszenie w prawach ucznia może nastąpić w przypadkach:a) za spowodowanie zagrożenia zdrowia i życia kolegów i innych osób,b) za brutalne pobicie i okaleczenie osób drugich ,9) Decyzję o zawieszeniu ucznia podejmuje dyrektor szkoły.10) Zawiszenie w prawach ucznia może być utrzymane do momentu pojawienia się rodziców (lub prawnych opiekunów) ucznia lub do momentu podjęcia decyzji przez Radę Pedagogiczną.5. Skreślenie z listy uczniów1) Skreślenie z listy uczniów następuje za:a) kradzież lub umyślne zniszczenie mienia wartości powyżej 300 z,b) pobicie lub okaleczenie innego ucznia,c) celowe spowodowanie zagrożenia zdrowia innych osób na terenie szkoły,d) przebywanie w szkole w stanie upojenia alkoholowego lub posiadanie narkotykow,2) Skreślenie z listy uczniów następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej,3) Skreślenia dokonuje dyrektor szkoły z wymogiem powiadomienia rodziców (prawnych opiekunów),4) Dokonanie skreślenia może odbyć się ze skutkiem natychmiastowym w przypadku wykroczeniazagrażającego bezpieczeństwu uczniów lub innych osób,5) Uczeń ma prawo odwołania się od decyzji o skreśleniu do organu sprawującego nadzór pedagogiczny za pośrednictwem dyrektora.§ 271.W szkole dokonuje się ocenianiea uczniów (i słuchaczy) według Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania2.Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:1) poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępów w tym zakresie,2) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,3) motywowanie ucznia do dalszej pracy,4) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.3.Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców bądź prawnych opiekunów,2) bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie, według skali i w formach przyjętych w danej szkole oraz zaliczanie niektórych zajęć edukacyjnych,3) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,4) ustalenie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego (semestru) i warunki ich poprawiania.4. Szczegółowe zasady oceniania uczniów i słuchaczy szkoły określa Wewnątrzszkolny System Oceniania stanowiący załącznik nr 2(dla uczniów.§ 28Świadectwa i dyplomy1. Świadectwo ukończenia szkoły i dyplom uzyskania kwalifikacji zawodowych dla absolwentów nie przystępujących do egzaminu dojrzałości jest wydawane na wniosek zainteresowanego w ciągu 10 dni od daty zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych danego roku szklnego.2.Świadectwo egzaminu dojrzałości i dyplom uzyskania kwalifikacji zawodowych wydawane jest w terminie 7 dni od daty zakończenia seji egzaminacyjnej, jednak nie poźniej niż do dnia określonego odrębnymi przepisami.3.Świadectwa ukończenia zasadniczej szkoły zawodowej i dyplomy uzyskania kwalifikacji zawodowych wydawane są w dniu zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych danego roku szkolnego.4.Świadectwa oryginalne wydawane są przez Szkołę bezpłatnie. Za wydanie duplikatów świadectw szkoła zastrzega sobie prawo pobierania opłat. Rozdział VIIPostanowienia końcowe§ 29.1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.2. Zespół Szkół posiada pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w jej skład, zawierającą nazwę zespołu.3. Pieczęcie szkół wchodzących w skład zespołu zawierają nazwę zespołu umieszczoną na górze, a poniżej nazwę szkoły.4. Tablica Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Koluszkach jest tablicą główną umieszczoną najwyżej na ścianie szkoły przed wejściem; poniżej znajdują się tablice poszczególnych szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół; tablice poszczególnych szkół nie zawierają nazwy zespołu.5. W świadectwach szkolnych i innych dokumentach wydawanych przez szkoły wchodzące w skład Zespołu Szkół podaje się nazwę szkoły: nazwa zespołu szkół umieszczona jest na pieczęci urzędowej.§ 30.Szkoła posiada własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.§ 31.Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki materiałowej określają odrębne przepisy?§ 31a1. Szkoła jest jednostką budżetową sektora finansów publicznych.2. Szkoła jako jednostka budżetowa realizuje swoje zadania statutowe na podstawie zatwierdzonych przez organ prowadzący rocznych planów dochodów i wydatków budżetowych.3. Wydatki pokrywane są bezpośrednio z budżetu jednostki samorządowej ? organu prowadzącego szkołę zgodnie z zatwierdzonym planem wydatków, a uzyskane dochody odprowadzane są na rachunek jednostki samorządu terytorialnego zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów dochodów.4. Dochodami szkoły mogą być;- opłaty z tytułu wynajmu pomieszczeń szkolnych będących w trwałym zarządzie,- opłaty wnoszone za wydawanie duplikatów świadectw i dyplomów,- odsetki od zgromadzonych na rachunku bankowym środków,- wynagrodzenie za czynności płatnika określone przepisami prawa,- refundowane z Powiatowego Urzędu Pracy wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w ramach prac interwencyjnych,- zwrot ponoszonych wydatków budżetowych- dotacje otrzymywane z funduszy celowych na realizację bieżących zadań jednostki,- wpłaty części zysku gospodarstwa pomocniczego,5. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej określają w szczególności; ustawa o finansach publicznych, ustawa o rachunkowości i uchwały budżetowe organu prowadzącego szkołę.?§ 32.Zmiany w Statucie Szkoły dokonuje się w postaci aneksu na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej.
Data wytworzenia dokumentu: 01.01.2004
Dokument wytworzony przez: Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Koluszkach
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Maciej Piasecki
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 12 marca 2013 22:05
Dokument wprowadzony do BIP przez: Paweł Wysokiński
Ilość wyświetleń: 4265